Die vraag krijg ik regelmatig wanneer ik vertel wat ik doe.
Lobbyen = beïnvloeden.
Het proberen beïnvloeden van politici of andere beleidsmakers met als doel iets voor elkaar te krijgen.
Dat klinkt nog steeds vaag, toch?
Soms helpt het om het even klein te maken.
Wie weet mogen we deze zomer weer lekker op vakantie. Jij gaat het liefst kamperen in Nederland, maar je reisgenoot wil het liefst met het vliegtuig naar een warm ver land. Wat nu?
Jij gaat lobbyen: met argumenten probeer je de ander te overtuigen van jouw idee. Kamperen in Nederland is namelijk beter voor het milieu, vorig jaar was er ook in Nederland een lekkere warme zomer en het corona-virus is nog steeds onder ons, dus misschien is het niet handig om de hele wereld over te reizen.
Jouw reisgenoot heeft ook goede argumenten. Jullie zijn al twee jaar niet fatsoenlijk op vakantie geweest, in Nederland wil de zomer maar niet beginnen, kamperen in de regen is verschrikkelijk en tegen de zomer zijn we allemaal ingeënt.
Twee meningen met goede argumenten, wat nu? Jullie zullen tot een compromis moeten komen, omdat we ervan uitgaan dat de één niet machtiger is dan de ander. Jullie zijn er allebei bij gebaat dat er een oplossing gevonden wordt die jullie beide past. De vakantie niet door laten gaan is immers geen optie.
Wat heeft dit nu met lobbyen te maken?
Dit is lobbyen in de huiskamer – je probeert met argumenten de ander te beïnvloeden van jouw standpunt.
Bij het beïnvloeden van de politiek of andere beleidsmakers is het hetzelfde, alleen het krachtenveld is ingewikkelder. Het principe van argumenten uitwisselen om de ander te overtuigen en uiteindelijk ook zelf water bij de wijn doen geldt ook daar. Jouw machtspositie is alleen vaak kleiner dan degene die jij probeert te beïnvloeden. Dat betekent dat je veel meer moeite moet doen om jouw standpunten en ideeën onder de aandacht te brengen. Om ervoor te zorgen dat je ook echt iets voor elkaar krijgt, is het handig om een lobbyplan te schrijven.
Wie lobbyen er nu dan?
Er zijn duizenden lobbyisten in Nederland. Meestal werken zij voor grote bedrijven. belangenorganisaties of (semi-)overheden. Vaak ook via duurbetaalde lobby-bureaus die het lobby-werk voor een groot deel uit handen nemen van een organisatie.
Ik zeg heel vaak: “alles is lobby”. Sla de krant maar open en vrijwel bij elk artikel wat wordt getypt is linksom of rechtsom een lobbyist betrokken – en achter elke lobbyist zit een belang.
Dat klinkt misschien schimmig, maar dat is het niet. Lobbyen zou zelf nog meer onderdeel moeten zijn van onze democratie. Het is dan wel belangrijk dat het door meer groepen en organisaties wordt uitgevoerd, want als jij niet opkomt voor jouw belang, wie doet het dan? Ook is het belangrijk om zichtbaar te maken wat je doet.
En nu wat voorbeelden graag
Lobby-bureau WePublic heeft een handige website gemaakt: lobbynieuws.nl. Hier zijn alle lobby-brieven te vinden die belangenorganisaties en bedrijven naar de informateur hebben gestuurd.
Ik licht er drie voorbeelden uit:
- De Alliantie Work No Child’s Business vraagt om 0,7% van het BNP voor ontwikkelingssamenwerking te begroten en dit als principe vast te leggen in een volgend regeerakkoord.
- Acht huisartsenorganisaties stuurden samen een brief waarin zij vragen fors te investeren in de huisartsenzorg.
- De Nationale Postcodeloterij, de Vriendenloterij en de Bankgiroloterij doen drie voorstellen voor nieuwe kansspelwetgeving.
Kan ik ook lobbyen?
Dat kan zeker.
Zou jij willen dat er vanuit de overheid meer aandacht komt voor armoede? Heb jij als ondernemer last van regels? Zou jij graag een fijne en leuke speeltuin willen in de buurt? Vind jij dat de wachtlijsten in de zorg te lang zijn? Heb jij een idee wat het land verder brengt en wil je dat daar een subsidie voor komt? Vind jij de macht van sociale media-bedrijven te groot en heb jij ideeën hoe het anders kan?
En zo zijn er duizenden goede ideeën om voor te gaan lobbyen.
Het enige wat je er voor moet doen, is aan de slag!
Meer lezen? Vraag gratis het E-book ‘zichtbaar lobbyen’ aan:
Fout: Contact formulier niet gevonden.